Najam trkačeg kartinga..

Kao i večina vas i sam sam se susreo sa tim problemom.. Probao bi ali nemam gdje.. Možda bi i kupio ali glupo mi je kupiti pa prodavati ako to nije za mene.. Mogu li probati prije kupnje? Naravno da ne.. ako ga potrgaš moraš ga i kupiti.. To je jasno pravilo, ALI kako ću ja kao kupac znati da on nije već na pola mrtav?? i kako ću znati da ne čeka baš mene neiskusnog da ga potrgam? NIKAKO. to je realan odgovor.. Ovo je zapravo nočna mora svih nas u karting sportu kako u hobby-u tako i u pro sportu.. Kupi novo pa si siguran? Ne. Nisi.. Za robu koja se koristi za utrke nema garancije.. da, tako je.. nema garancije.. Ono što kupujete i razlog zašto jedan KZ motor košta oko 4000 EUR je povjerenje da će raditi.. Eh prijatelji moji to košta.. Jako..

Kako bi razumjeli rizike i problematiku sa jedne i druge strane (najmoprimca ili kupca i najmodavca tj prodavača) ustvrdimo bitne razlike izmedju bolida za utrke i bolida za najam (4T kosilica iz Karting Arene ili sl. koju često u karting krugovima oslovljamo sa "renta" ili "kamion")

  1. Oklopi (Sigurnost)
  2. Težina
  3. Položaj sjedenja
  4. Osovina
  5. Sustav upravljanja
  6. Sustav kočenja
  7. Motor
  8. Prijenos
  9. Način vožnje
  10. Brzina!

Svih ovih 10 točaka su zapravo i razlike, i kad se sve zbroji, sve što misliste da znate o kartingu je zapravu upravo suprotno.. :-). Idemo po redu..

  1. Renta ili Kamion imaju oklope i branike koji su dizajnirani za kontakt, ne namjerno ili namjerno sudaranje, u glavnom su od gume i željeza, ponesto od plastike a svrha im je zaštititi vozača koliko je to moguće.. Svejedno smo svjedoci ozbiljnih ozljeda.. Eh sad.. Trkači karting to jednostavno nema. To je višak težine, jako utjeće na performanse i apsoltno je nepotrebno jer trkači karting za razliku od rente NIJE DIZAJNIRAN ZA KONTAKT. Štoviše, kontakt u trkačem kartingu vodi u siguran kraj vožnje što je najmanji problem, vodi u gotovo sigurne ozljede koje mogu biti i opasne po život a o financijskim ozljedama je suvišno i pisati.. Dakle ako želite glupiranje i kontakt , napucavanje, zvrtavanje i sl, bolje odite u karting arenu ili instituciju specijaliziranu za riješavnje od stresa... 🙂
  2. Renta je teška. To je činjenica, svi ti dodatci koji ju čine adaptivnom svakom vozaču je čine teskom.. mehanizam za pomicanje sica, mehanizam za pomicanje pedala, volana, svi ti oklopi, sustav blokade gasa i kočnice, puna osovina otraga a na kraju i ultra teški motor, u biti sve što je potrebno da taj karting tenk kamion zarađuje novac nekome a pri tome pruža vama šačicu zadvoljstva čini ga upravo sporim teskim loše upravljivim i kad znate za drugo i bolje ultra dosadnim.. 🙂 Trkači karting je težak ca 90kg kompletan! i ima ca 45 konja.. Halo!!! Renta.. 9 konja ako.. preko 150kg... o čemu mi pričamo ?? Upravo zbog toga što je lagan je i brz.. jako brz.. brži od večine automobila koje ste vozili u životu. Vozi se jako dobro, i da, kočnica ima funkciju!
  3. Sjedneš u rent-u namjestiš si sic.. Da. Tu priča kod trkačeg kartinga počinje i završava. Sic se namješta jednom i to po vozaču, rupe se buše, sic se fiksira.. gotovo! Nema naprijed nazad.. nema gore dole.. Pedale? to je fiksirano u tvornici.. volan? isto tako.. ništa se ne štela i pomiće. Ovo je jedan od GLAVNIH razloga zašto ljudi ne iznajmljuju trkače kartinge širokim masama, ujedno ovo je i jedna od bitnijih ušteda na težini. Položaj sica tj vozača u trkačem kartingu je jedan od najbitnijih parametara za performanse bolida. Zašto? Zato što je vozač najteža pojedinačna masa u kartingu, samim tim i njen raspored u odnosu na druge komponente ima ključan utjecaj. Vratimo se kratko na kamione (rente) .. uzevši u obzir upravo navedeno, tko još može pričati o performansama u renti?? neka je bolja neka lošija? neka je bolje naštelana? NE, nije.. samo je manje li više ubijena, nema tu štelanja ni performasi, to su utjehe ..
  4. Večina renti ima pune zadnje osovine a prednji ovjes je fiksan tj centriran. Zašto? Jednostavno zato što tako podnosi više vašeg zlostavljanja a da to gazdu ne košta previše.. Da, renta je orijentirana 95% na profit a 5% na užitak.. to su činjenice. Trkači karting ima šuplju zadnju osovinu, da, cijev.. obično je dugacka 1040mm stjenka je debela 2mm a promjera je 50mm, postoje i 40mm a i 30mm.. da se ne lažemo, ima i punih osovina za one najmanje klase gdje performanse nisu toliko ključne koliko zabava mladih vozača i vozačica. Prednji ovjes na trkačem kartingu se može podešavati u 3 smijera i ključno utjeće na ponašanje u vožnji. Zadnja osovina na trkačem kartingu je potrošna roba... Da, umori se.. Sjetimo se da karting nema diferncijal a da vanjski kotači u zavoju prelze duži put.. (ili na 3 kotača ili po boku) pa samim tim i ta osovina stalno "radi" tj savija se.. postoje različite tvrdoće zadnjih osovina za trkače kartinge..
  5. Sustav upravljanja sastoji se od kola volana, letve volana, spona sa krajnicima i glavčina. Kod rente - kamiona nije često da su te spone od posebne plastike a glavčine robusne i teške, opet zbog korisničkog zlostavljanja. Trkači karting ima iste komponente s tim da je sve optimizirano na težinu s tim i na čvrstoću, pa se zna dogoditi da se i aluminij mjenja za magnezij zbog par grama.. Na trkačem kartingu se podešava i širina prednjeg kraja (jako bitna postvka) i špur se štela "na dlaku" sto je sa savitljivim plastičnim sponama gotovo nemoguće, ali opet.. u renti se možeš zabubat u nekog skoro pa kotačem i nastavit vozit a u trkačem kartingu češ ako se ne ozljediš kupovati sve navedene komponente nove...
  6. Koči li? ma kog briga, tako i tako kočim samo kad ulazim u box.. 🙂 to je standardna priča kod rente-kamiona.. Trkači karting ako ne koči kako treba ili si u bolnici ili te nema.. ako imas puno sreće vještine i poklopi ti se hrpa stvari možeš proći i bez ozljeda i dodatne štete, a to je upravo razlog zašto se trkači kartinzi ne voze po parkiralištima, cesti, parkovima, stazama.. zone izljetanja i sigurnost na stazi su izuztno važni. KZ karting ima kočnicu na zadnjoj osovini (dupli samoventilirajuči disk, minimalno 4 klipna hidrualična čeljust - stari su imali 2 klipne) i na svakom prednjem kotaču (isto tako dupli ventilirajuči diskovi) i hidrualična čeljust (nekad 2 klipa nekad 4), Slabije klase imaju samo zadnje. Postoji i ručna kočnica na volanu koja djeluje na prednje kotače u nekim klasama (KF2). Renta? Solidan tvrdi disk, sajla na polugu za kočnicu.. Večina.. ima ih i modernijih sa ozbiljnijim kočnicama ali kod velike večine se kočnica stvarno i korisiti samo za ulazak u box..
  7. Vuci sajlu , daj čok, nemoj držat gas... kosilica je upalila... 🙂 ili nije.. ma je, pouzdani su to agregati, mali ali pali.. u pravilu su to 4 taktni motori sa 270 kubika (ponekad i mrcine od 390) 1 klipom koji se vrte do 3000 okretaja i isporučuju fascinantnih 9 konjskih snaga. Moment koji isporučuju je u osnovi nebitan jer imaju centrifugalni uljni kuplung koji automatski ubije svu zabavu.. motor vrti, karting laaaaagaaanooo ubrzava.. i onda kad imate malo više kila, uđete u zavoj i evo ga opet, on bruji a karting stoji.. Opet gazda nema puno troška kad mu zlostavljate stroj. Trkači karting ima znatno lakši motor koji je 2 taktni i vrti se ovisno o modelu i do 20.000 okretaja.. Da, ko bušilica... a to i je.. kuplung je u večini slučajeva suhi (nečemo zaboravit Pavesi KZ sa mokrim) i svaki dodir na papučicu gasa ima instantan odziv (ukoliko je motor u okretajima gdje ima momenta a to je recimo preko 8500). Motori su potpuno različiti, i po tehnologiji, po namjeni, tezini, snazi, to su 2 različita svijeta. Motor u renti je napravljen da traje a u trkčem kartingu da ide.. :-), isto tako motor u renti ima revizijski ciklus od više od 200 sati dok ovaj u trkačem traje 5 sati...
  8. Prijenos? kaj to ima brzine? oooo daaaaa... :-). KZ ili shifter je trkači karting sa 6 brzina. Renta? hm.. ima prijenos da.. u glavnom remen sa uljnog centrifugalnog kuplunga na osovinu.. to je to. Tu prića o prijenosu na renti završava, a na trkačem kartingu tek poćinje. Lančanik na izlazu iz motora, lanac, lančanik na osovini to je osnovni sklop prijenosa snage na osovinu kod trkačeg kartinga uz to da KZ ima i interni prijenos (mjenjač). Ovisno o stazi i uvjetima na njoj ne rijetkjo se mjenjaju i prednji zadnji lančanici u potrazi za idealnim prijenosnim odnosom.
  9. Kako se vozi trkači karting? Odgovor je Brzo. 🙂 Ako si vozio rentu onda apsolutno ne znaš o čemu pišem i ono sto misliš da je brzo je zapravo vrlo ne konkurento.. Zvući bahato? možda i je, ali sa razlogom. Trkači karting se vozi, ne divlja se s njim, potrebno je biti jako precizan i koncentriran, uvjek imati repekt prema stroju i razviti nekakav odnos s njim. Ovo je zapravo jos jedan ključni razlog zašto ih ljudi ne iznajmljuju masovno, kad razviješ odnos sa strojem tesko ga je dati nekom drugom u ruke.. (u odnos) 🙂 . Tehnika vožnje je sasvim druga i u biti nema veze sa onom iz rente, prijatelj je nedugo to usporedio sa dva slična sporta.. renta je stolni tenis, a mi igramo tenis, tak to zapravo i je. Ako igraš stolni tenis i izvrstan si u njemu ne znaći da češ briljirati u tenisu, pravila su slićna li je igra druga. Teško je uporediti ta dva RAZLIČITA sporta, zajedničko im je jedino što su oba motorna vozila.
  10. Brzina? Da, brzi su,jako brzi.. evo par sirovih brojeva.. KZ karting moze ići ovisno o prijenosu i preko 160 km/h, ubrzati do 100 za ispod 2.7 sekundi, brzo je to ljudi.. brže iskustvo večina ljudi ne doživi za života. Superkart (karting koj ima 6 cola kotače i motor sa 2x 125ccm , uvjetno rečeno dupli KZ) i koji je sasvim druga igra postiže preko 250 km/h

Zaključak :

Stvarno želiš probati voziti trkači karting? Ok, tu smo, složit ćemo jednog od naših za tebe i vozit češ ga. Koliko to košta? Ti reci meni... Revizija motora nakon 10ak sati, gume, gorivo, ulje, staza, oprema, obuka.. sve to ima svoju cijenu. Logično je da nečeš odmah sjesti u KZ.. Nekakav sljed je ovakav.. Dodješ na stazu (najbliža prava staza Zagrebu je u Krškom (raceland) ca 50km od Zg, tamo se prvo provozaš u renti da upoznaš stazu, onda sjedneš u "renta" rotax max senior (125ccm 2T centrifugalni kuplung ca 30 konja) i dobro se isprepadaš i oduševiš. Nakon toga postavljamo time attack chalange za tebe i kad ga osvojiš spreman si za KZ bolid. Do ovog trenutka trošio si na rentu i plačao stazi za njihove usluge (o cijenama se možeš informirati na www.raceland.si )Kad sjedneš u naš KZ bolid (koji smo dan ranije pripremili samo za tebe po točkama 1-10) onda te to zadovoljstvo košta 180 eur za jedan sat. Budući da je karting pripremljen samo za tebe, NE, ne možeš tih 180 eur podjelit sa 18 kompića i svi vozit. 1 Sat ti je i više nego dovoljno i mala je vjerojatnost da češ biti u fizičkoj spremi izdržati ga. Ukoliko ti se svidi cijela prića, možemo ponuditi i cijeli track vikend, ti, mehaničar, bolid, staza po izboru.. to košta od 300 eur na dalje, stvar dogovra, gdje i kako.

Preporuka: Dođi na raceland na jedan od treninga, pojedi fini ručak na stazi, malo gledaj, upoznaj nas, vidi o čemu se tu radi, nije na kraj svijeta, pa onda odluči..

GoKart.hr 06/2020